6 مارس 2023- محققان گروه ایمونولوژی دیابت IGTP، میکرو RNA جدیدی را به عنوان یک نشانگر زیستی برای مرحله ی بهبودی جزئی دیابت نوع 1، که به عنوان "فاز ماه عسل" نیز شناخته می شود، شناسایی کردند که این میکروRNA  (miR-30d-5p  ) را به فرآیندهای تنظیم ایمنی که ممکن است در این مرحله اتفاق بیافتد، مرتبط می کند.

تاکنون تحقیقات کمی بر روی مرحله بهبودی نسبی دیابت نوع 1، انجام شده است. این مرحله در 60 تا 80 درصد بیماران دیابتی، پس از شروع درمان با انسولین رخ می دهد. علاقه ی فزاینده به این مرحله در ارتباط آن با مکانیسم های تنظیم ایمنی و بازسازی سلول های بتا(تولید کننده انسولین) است که توسط سیستم ایمنی بیماران مبتلا به این بیماری از بین می روند. با این حال، مکانیسم های ایمنی زیربنایی مرحله "ماه عسل" هنوز مشخص نشده اند.

پیش از این، گروه ایمونولوژی دیابت IGTP، تغییراتی را در سطح سلول ایمنی و سیتوکین ها در خون محیطی در طول دوره ی بهبودی نسبی شناسایی کردند که در کودکانی که این فاز را تجربه نمی کردند، مشاهده نشد. بر همین اساس محققان فاز ماه عسل را با استفاده از پارامترهای ایمونولوژیک پیش ‌بینی کردند. با این وجود، این مطالعه نشانگرهای زیستی اپی ژنتیک جدیدی(microRNA) را پیشنهاد کرده است که در کودکانی که فاز بهبودی نسبی را تجربه می کنند، وجود دارد. این مطالعه نشان داد که یکی از این  microRNAها به نام miR-30d-5p، در تنظیم‌ سیستم ایمنی نقش دارد.

این مطالعه که در ژورنال Non-coding RNA منتشر شده است، توسط محققان مؤسسه تحقیقاتی Trias i Pujol آلمان (IGTP)، بیمارستانTrias i Pujol (Badalona)، بیمارستانParc Taulí (Sabadell)،CMCiB  و دانشگاه آکسفورد انجام شده است.

میکروRNA ها، مولکول‌های کوچک RNAغیر کد کننده ای هستند که بیان ژن را سرکوب می ‌کنند. این میکروRNA ها در برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع 1 تغییر می‌ کنند، اما بیان افتراقی آنها هنوز در مرحله بهبودی نسبی این بیماری، مورد مطالعه قرار نگرفته است.

این اولین مطالعه ای است که بیان منحصر به فرد microRNA را در طول مرحله بهبودی جزئی T1D نشان می دهد. این میکرو RNA با مسیرهای مختلف در سیستم ایمنی( به عنوان مثال، سیگنالینگ TGF-β) و فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط است که ارتباط نزدیکی با پاتوژنزT1D (سیستم ایمنی، مرگ و استرس سلولی، و مسیرهای متابولیک) دارند.

علاوه بر این، با استفاده از مدل موش T1D، محققان نشان دادند که متفاوت ‌ترین میکروRNA  بیان شده در دوره ی بهبودی جزئی، یعنی  miR-30d-5p miRNA، بیان ژن‌های دخیل در گسترش سلول‌هایT تنظیمی(Treg) را تعدیل می‌کند و با سطوح بالاترPD-1 (مهار کننده) در سلول های T، کاهش نفوذ سلول های ایمنی به جزایر پانکراس، و کاهش تعداد سلول هایT حافظه ای مرکزی بالقوه بیماری زا و سلول هایT حافظه ای افکتور در غدد لنفاوی پانکراس، مرتبط است.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر Laia Gomez-Muñoz، توضیح داد: این نشانگرهای زیستی جدید مبتنی بر بیان microRNA ممکن است برای طبقه بندی بیماران در کار بالینی و برای غربالگری بیماران در کارآزمایی های بالینی استفاده شوند. همچنین، برای اولین بار، ارتباط یکی از اینmicroRNA ها با مکانیسم‌های تنظیم ‌کننده ی ایمنی در زمینه T1D مشخص گردید که به درک فرآیندهای زمینه ‌ای که در مرحله بهبود نسبیT1D رخ می ‌دهد، و سیر تکامل طبیعی این بیماری و مراحل مختلف آن کمک می‌ کند.

رفرنس:

Laia Gomez-Muñoz et al, Immunoregulatory Biomarkers of the Remission Phase in Type 1 Diabetes: miR-30d-5p Modulates PD-1 Expression and Regulatory T Cell Expansion, Non-Coding RNA (2023). DOI: 10.3390/ncrna9020017

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-partial-remission-diabetes-children-biomarkers.html